wolność

IMG_8954„Wolność kocham i rozumiem,
wolności oddać nie umiem” śpiewali kiedyś Chłopcy z Placu Broni…

Tegoroczne Święto Niepodległości świętowaliśmy na Festiwalu Piosenki Patriotycznej, zorganizowanym przez Salomona przy współpracy Urzędu Miasta. Muszę przyznać, że gdy Dzieci z różnych IMG_8776szkół śpiewały pieśni – zwłaszcza te powstańcze – a ja patrzyłam na zasłuchane skupione twarze Weteranów obecnych na sali, czułam jakieś takie trudne do opisania wzruszenie. Jakby te dwa odległe pokolenia spotykały się w pół drogi, jakby odwaga i determiacja tych Walczących przenikała serca tych Śpiewających…

IMG_9027Nie wiem jak to wyglądało w innych szkołach, ale w Salomonie Dzieci od kilku tygodniu uczyły się o żołnerzach wyklętych, o powstaniu Warszawskim, o walce o naszą Polskość. Uczyły się czym jest patriotyzm i próbowały określić swoje uczucia do Ojczyzny. Kemi napisała takie życzenia dla Polski, że ja z wrażenia siadłam i… nie zrobiłam foty. A były przejmujące!IMG_9072

Myślę, że dopiero gdy czytaliśmy historie żołnierzy wyklętych, Kemi i Ife poczuli, że żyją w wolnym kraju… gdy Im tłumaczyłam jak Ci młodzi ludzie zostali pomordowani, moje Dzieci pojęły ogrom niesprawiedliwości, a równocześnie pełne oddanie tych, którzy walczyli i ginęli…
Wtedy też do mnie dotarło, że w dzisiejszychIMG_8779 czasach trudno jest zrozumieć jakim darem jest wolność, której doświadczamy od 1989r. – wolność, o którą walczyły tysiące ludzi od 1939r.! Wpadliśmy w sidła narzekania i porównywania się z Państwami, które od lat cieszą się wolnością, i przestaliśmy doceniać…

Mam to szczęście (i piszę to bez ironii),  że IMG_8848jestem z pokolenia dzieci kolejkowych, osiedli betonowych i zamkniętych granic, dla których NRD było rajem.
I wciąż pamiętam jak po raz pierwszy trzymałam w ręce puszkę coli, jak zachwyciłam się, że mogę kupić dowolną szynkę w plasterkach (a nie ile się da!) i że papier toaletowy jest dostępny 24/7.
IMG_8814
Jestem wolna. Jak Kemi na tym ostatnim zdjęciu unoszę flagę mojej Ojczyzny wysoko i dziękuję Bogu za naszą wolność i ludzi, którzy na przestrzeni wieków i lat o nią walczyli. Teraz ja przejmuję pałaczkę – nie walcząc o wolność mej Ojczyzny, ale o Jej jakość i siłę – kolejny etap. I przygotowuję moje Dzieci, by dumnie wysoko nosiły swe polskie czoła. Czasem wielkie zmiany zaczynają się od małych gestów 😀

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

